Вацлаў Ластоўскі
Вацлаў Юстынавіч Ластоўскі (27 кастрычніка (8 лістапада) 1883, засценак Калеснікаў
Дзісенскага пав. Віленскай губ., цяпер Глыбоцкі раён Віцебскай вобласці — 23
студзеня 1938, Саратаў, НКУС. Псеўданімы і крыптанімы: Власт; Wlast; Юры Верашчака; Ласт; В.Ласт.; Уласт; Арцём Музыка;
Пагашчанін; Сваяк; Ю.Сулімірскі; Veritatis; Miles; Peregrinus; В.В…; В-…; В. Л.; В.Л-скі; В-т; Л.; Ю. В.) — беларускі
грамадскі і палітычны дзеяч, пісьменнік, гісторык, філолаг, літаратуразнавец,
этнограф.
Біяграфія
У 1902 уступіў у Польскую сацыялістычную партыю ў Літве.
У 1904—1905 слухаў лекцыі ў Пецярбургскім універсітэце. З 1906 у Рызе, дзе
займаўся
самаадукацыяй, далучыўся да мясцовага беларускага руху. У 1906—1908
член БСГ.
З сакавіка 1909 у Вільні. У 1909—1914 рэдакцыйны сакратар
газеты «Наша ніва». Рэдагаваў часопісы «Саха» (1912), «Беларускі сцяг» (1922),
газету «Гоман»
(1916—1917). Выступіў ініцыятарам шырокай дыскусіі пра шляхі
развіцця, творчы метад, кірунак і стыль беларускай літаратуры, у якой прынялі
ўдзел Я.
Купала, М. Гарэцкі, Л. Гмырак.
У час Першай сусветнай вайны заставаўся ў Вільні. У
студзені 1915 разам з В. Святаполк-Мірскім, І. Луцкевічам і А. Луцкевічам
падпісаў зварот да нямецкіх
акутіацыйных улад аб выданні беларускіх газет.
Кіраваў віленскай «Беларускай кнігарняй» і Беларускім выдавецкім таварыствам,
курыраваў выданне
школьных падручнікаў, сам удзельнічаў у іх напісанні.
Уваходзіў у кіраўніцтва партыі «Хрысціянская злучнасць» (1915). Адзін з аўтараў
«Мемарандума
прадстаўнікоў Беларусі», у якім адстойваў права беларускага народа
на нацыянальна-дзяржаўнае развіццё і які быў прадстаўлены на міжнароднай
канферэнцыі ў Лазане (Швейцарыя, 1916). У 1918-19 член Віленскай беларускай
рады, у сакавіку 1918 кааптаваны ад яе ў склад Рады БНР. Удзельнічаў у
абвяшчэнні незалежнасці БНР. У лістападзе 1918 увайшоў у склад Літоўскай
Тарыбы. У канцы 1918 узначаліў Беларускае прадстаўніцтва пры Літоўскай
Тарыбе,
потым беларускі аташэ пры літоўскім пасольстве ў Берліне.
3 1919 член Беларускай партыі
сацыялістаў-рэвалюцыянераў (БПС-Р). У снежні 1919 узначаліў Кабінет міністраў
Народнай рады БНР. Арыштаваны
польскімі ўладамі 17 снежня 1919; вызвалены ў
лютым 1920; пераехаў у Рыгу, потым у Коўна. Разам з Т. Грыбам, К. Дуж-Душэўскім,
А. Цвікевічам і інш.
ўвайшоў у Камітэт загранічных груп Беларускай партыі
сацыялістаў-рэвалюцыянераў. Удзельнічаў у арганізацыі антыпольскага
партызанскага руху.
Пасля падпісання папярэдніх умоў міру паміж Савецкай Расіяй
і Польшчай (кастрычнік 1920) у афіцыйным пасланні мірнай канферэнцыі ў Парыжы
прасіў краіны Антанты аказаць дапамогу ўраду БНР. 20 кастрычніка 1920 на
беларускай канферэнцыі ў Рызе пад кіраўнінтвам В. Ластоўскага
створаны блок
беларускіх партый для барацьбы супраць Савецкай улады і польскай акупацыі за
незалежную і непадзельную Беларусь. У сувязі з
разыходжаннямі па пытаннях
тактыкі Камітэта замежных груп і ЦК БПС-Р (П. Бадунова, Я. Мамонька) на з'ездзе
БПС-Р у Мінску ў снежні 1920
выключаны з партыі беларускіх эсэраў, якія на
савецкай тэрыторыі ў гэты час падтрымлівалі савецкую ўладу. Удзельнік Першай
Усебеларускай
канферэнцыі ў Празе (верасень 1921), якая прызнала ўрад Луцкевіча
адзіным законным беларускім урадам. У 1920-23 з дыпламатычнымі місіямі
наведаў
Бельгію, Германію, Ватыкан, Італію, Чэхаславакію, Францыю, Швейцарыю і інш.,
выступаў за правы беларускага народа, асабліва ў Заходняй
Беларусі. 20
красавіка 1923 падаў у адстаўку з пасады прэм'ер-міністра БНР. Працаваў у
Міністэрстве беларускіх спраў у Літве.
У 1923—1927 выдаваў часопіс «Крывіч»,
надрукаваў некалькі падручнікаў. Узначальваў «Камітэт 400-летняга юбілею
беларускага друку: 1525—1925»
(разам з К. Дуж-Душэўскім, А. Ружанцовым). Быў
старшынёй Сувязі нацыянальна-дзяржаўнага вызвалення Беларусі, ад імя якой
выступаў за
выкарыстанне беларускай мовы ў богаслужэннях. Запрошаны
Інбелкультам на акадэмічную канферэнцыю па рэформе беларускага правапісу і
азбукі
(лістапад 1926), на якой абраны старшынёй Графічнай камісіі І выступіў
прыхільнікам кірылічнага шрыфту. Пад націскам неспрыяльных абставін
(літоўскі
ўрад адмовіўся фінансаваць выданне «Крывіча» і Беларускі цэнтр у Коўне,
палітычны пераварот 17 снежня 1926 у Літве у красавіку 1927
пераехаў у БССР.
Працаваў дырэктарам Беларускага дзяржаўнага музея,
загадчыкам кафедры этнаграфіі пры Інбелкульце, не маючы нават сярэдняй
адукацыі. З 1928 акадэмік
БелАН. Быў неадменным сакратаром Інбелкульта.
Рэдагаваў «Працы кафедры этнаграфіі», працаваў у «Камісіі жывой беларускай
мовы», уваходзіў у
«Камісію па ахове помнікаў старасвтечыны ў БССР».
Арганізоўваў этнаграфічныя экспедыцыі ў розныя рэгіёны Беларусі, у час адной з
іх знойдзены Крыж
Ефрасінні Полацкай.
Пастановамі СНК БССР 20 лістапада 1929
вызвалены з пасады сакратара Беларускай АН. 21 ліпеня 1930 арыштаваны ДПУ БССР
па справе «Саюза
вызвалення Беларусі». Утрымліваўся ў турмах Масквы і Мінска.
Пастановай Калегіі ДЦПУ СССР 10.4.1931 высланы на 5 гадоў у Саратаў. 6 снежня
1930 пазбаўлены звання акадэміка. Фармальнай прычынай стала публікацыя артыкула
Я. Станкевіча «Дыспалаталізацыя і ў беларускай мове» (1928)
у «Запісках аддзела
гуманітарных навук», выдадзеных Інбелкультам. Пастановай Калегіі АДПУ СССР ад
10 красавіка 1931 высланы на 5 гадоў у
Саратаў. Працаваў загадчыкам аддзела
рэдкіх рукапісаў біблітятэкі Саратаўскага універсітэта. Паўторна арыштаваны 20
жніўня 1937. Ваеннай
калегіяй Вярхоўнага суда СССР 23 студзеня 1938 прыгавораны
да расстрэлу «як агент польскай разведкі і ўдзельнік нацыянал-фашысцкай
арганізацыі». Па першым прысудзе рэабілітаваны 10 чэрвеня 1988; па другім — 16
верасня 1958. Адноўлены ў званні акадэміка АНБ у 1990.
У
палітыцы
У публіцыстыцы, асабліва ў нашаніўскіх
артыкулах «Сплачвайце доўг» (1913), «Па свайму шляху!» (1914), выступаў супраць
рэвалюцыйна-
дэмакратычнага кірунку ў літаратуры. Ставіў нацыянальныя інтарэсы
вышэй за класавыя, лічыў нацыянальную праблему найважнейшай у гісторыі.
Адмаўляў канцэпцыю адзінства гістарычных лёсаў Расіі і Беларусі, непрыхільна
ставіўся да марксізму.
У
навуцы
У 1910 годзе Вацлаў Ластоўскі выдаў
«Кароткую гісторыю Беларусі» — першую кнігу, у якой была спроба абгрунтаваць
беларускі характар Вялікага
княства Літоўскага. Канцэптуальна абагульніў
вядомыя факты пра мінулае Беларусі з погляду ўласна-нацыянальнай гісторыі
(падзеі даведзены да
1905). У «Нашай ніве» ў рубрыцы «3 нашай мінуўшчыны» і ў
газеце «Гоман» змясціў шэраг артыкулаў па гісторыі Беларусі. Некаторыя з іх
склалі
асобнае выданне «Калісь і цяпер: Гістарычна-грамадзянскія нарысы»
(Вільня, 1918). У пач. 1920-х г. працаваў над «Нарысамі беларускай гісторыі»,
якія па сутнасці ўяўляюць сабой першую беларускую энцыклапедыю гісторыі
Беларусі і складзены з розных тэрмінаў і паняццяў з беларускай
мінуўшчыны
(машынапісны экзэмпляр захоўваецца ў Аддзеле рукапісаў Цэнтральнай навуковай
бібліятэкі АН Літвы). Даследаваў старажытна-
беларускую літаратуру, гісторыю і
паходжанне назвы Беларусь. У 1924 годзе надрукаваў «Падручны расійска-крыўскі
слоўнік», які акрамя асноўнага
лексічнага масіву ўключаў: руска-беларускі
слоўнік асабовых імён «Крыўскі (беларускі) іменьнік»; слоўнік тэрмінаў
арніталагічных «Назовы птахаў» і
батанічных — «Іменьнік расьцін». У слоўніку
беларускай вайсковай тэрміналогіі «Вайсковая каманда» апроч народнай лексікі
прапаноўваў шмат
уласных лексічных вынаходак і да добрага, сапраўднага
матэрыялу дадаў шмат выдуманага, і, паводле думкі Я. Станкевіча, выдуманага
несістэмна.
Апрацаваў разам з Т. Іваноўскім, К. Дуж-Душэўскім
лацінска-руска-беларускі слоўнік па арніталогіі. У 1925 апублікаваў «Летапісца
Вялікага княства
Літоўскага і Жамойцкага» паводле спісу Рачынскага. У 1926
годзе пабачыла свет галоўная праца Ластоўскага — манументальная «Гісторыя
беларускай (крыўскай) кнігі. Спроба паясьніцельнай кнігопісі ад канца X да
пачатку XIX стагодзьдзя», у якой прыводзіліся цытаты на старабеларускай
мове са
шматлікіх старажытных кніг і рукапісаў. Публікацыя ўяўляе сабой агляд «звыш
1000 важнейшых рукапісных кніг, грамат, старадрукаваных кніг з
пачатку
зараджэння беларускага пісьма (X ст.) аж да XIX ст.» Пасля пераезду ў БССР В.
Ластоўскі апрацаваў разам з М. Шчакаціхіным «Праваднік па
аддзеле сучаснага
беларускага малярства і разьбярства» (1929), распачаў вялікую працу «Матэрыяльная
культура Беларусі», якая ахоплівала
перыяд ад XVI да XX ст.
В. Ластоўскі выставіў тэзіс ад
тоеснасці крывіцкай (т.ч., Полацкай) і беларускай дзяржаўнасці, адзін з
найбольшых прапагандыстаў назвы «Крывія» для
Беларусі і «крывіцкая» для беларускай
мовы. Перыядызацыя гісторыі Ластоўскага, нягледзячы на кампіляцыйны характар
яго «Кароткай гісторыі»,
лічыцца ў радзе момантаў больш дасканалай за пазней
прапанаваную У. Ігнатоўскім і прынятую за афіцыйную аснову. Прыхільнік
канцэпцыі «залатога
веку». Шмат увагі ўдзяляў этнаграфіі, м.інш., лічыў племя
волатаў старадаўнімі продкамі беларусаў.
Выступаў за ўлік і асваенне ў
беларускай мове не толькі сучаснага народнага, але і гістарычнага
старабеларускага досведу. Таксама меркаваў, што
пісанне мяккага знаку ў
беларускай арфаграфіі карэніцца ў польскай арфаграфічнай практыцы. Падтрымліваў
праект Я. Лёсіка на акадэмічнай
канферэнцыі (1926), адзначаючы, што
тарашкевічава азбука фактычна русіфікуе вымаўленне беларускіх ётаваных
галосных.
Член-карэспандэнт Украінскай акадэміі
грамадазнаўства ў Празе (1926), акадэмік АН Беларусі (1928).
Літаратурная
творчасць
Друкаваўся з 1909 (псеўд. Власт, Юры
Верашчака, Арцём Музыка, Сваяк, Палачанін, Ю. Сулімірскі і інш.). Аўтар
гістарычнай аповесці «Лабірынты»
(1923), сцэнічнага эпізода з жыцця Ф. Скарыны
(«Адзінокі», 1923). Складаў чытанкі для дзяцей. Апрацоўваў гістарычныя легенды.
Аўтар апавяданняў,
артыкулаў пра С. Палуяна, П. Багрыма, Ц. Бычкоўскага, К.
Каліноўскага, В. Цяпінскага і інш., успамінаў пра М. Багдановіча, Я. Купалу,
«нашаніўскі
перыяд». Перакладаў з рускай (А. Талстой), англійскай (Р. Кіплінг,
Б. Мэон), польскай (Э. Ажэшка, А. Валодзьскі, К. Тэтмаер), дацкай (Х. К.
Андэрсен) і
іншых моў.
Дакументы і матэрыялы з архіва В.
Ластоўскага захоўваюцца ў Вільнюсе, Маскве, Мінску, Саратаве.
|