Ефрасіння Полацкая - першая беларуская
і, па некаторых дадзеных, усходнеславянская асветніца. Полацкая княгіня стала
першай жанчынай на Русі, якая была кананізавана ў святыя. Яе свецкае імя -
Прадслава. Нарадзілася яна ў княжацкай сям'і і была дачкой малодшага сына князя
Усяслава Брачыслававіча (вядомага таксама як Усяслаў
Чарадзей). Маці яе - Сафія - была дачкой Уладзіміра Манамаха. Хоць, мяркуючы па
ўсім, Прадславе свяціла бліскучая свецкая будучыня, маленькая князёўна вырашыла
пражыць сваё жыццё інакш, чым гэта было прынята. Па дасягненні паўналецця - а
па тых часах гэта было 12 гадоў - Прадслава цвёрда вырашыла сысці ў манастыр і,
нягледзячы на маленні маці і пагрозы бацькі, так і зрабіла. У
манастыры настаяцельніцай была яе цётка, яна і прыняла юную манашку.
Праз некаторы час з блаславення
полацкага епіскапа Іллі (пасля 1116 года) манашка, цяпер ужо Ефрасіння,
пасялілася ў келлі Полацкага Сафійскага сабора.
Там у храмавым скрыпторыі яна
перапісвала і, магчыма, перакладала кнігі. Верагодна, каля 1124 г. Ефрасіння атрымала ад біскупа Іллі ўчастак пад
Полацкам (Сяльцо) для будаўніцтва ўласнага манастыра. Тут і быў заснаваны
жаночы манастыр Св. Спаса (цяпер Полацкі Спаса-Еўфрасіннеўскі манастыр).
У ім да 1128 г. атрымала пострыг малодшая сястра Еўфрасінні Градслава (у манастве - Еўдакія), а ў 1128 годзе ў манашкі пайшла і
стрыечная сястра асветніцы Звеніслава Барысаўна (Еўпраксія).
На месцы драўлянай царквы прыкладна ў 1132 годзе архітэктар Ян па просьбе Ефрасінні
паставіў каменны храм. Верагодна, ён жа пабудаваў і царкву Святой Багародзіцы пры мужчынскім манастыры, які таксама
заснавала Ефрасіння. Спецыяльна для гэтай царквы Ефрасіння вырашыла набыць абраз Адзігітрыі Эфескай. Для гэтага яна адправіла ў
Канстанцінопаль ў 1158 годзе Міхаіла, відаць,
настаяцеля манастыра. З прывезеных святынь па заказу Ефрасінні Полацкай майстар Лазар Богша зрабіў крыж,
які стаў творам старабеларускага эмальнага мастацтва.
Манастыры, заснаваныя Ефрасінняй
Полацкай, сталі цэнтрамі адукацыі ў Полацкім княстве. Пры іх працавалі школы
(выкладалі чытанне, пісьмо, нотную грамату, магчыма, грэчаскую мову), бібліятэкі, скрыпторыі, верагодна, іканапісныя
і ювелірныя майстэрні, багадзельня і інш. Тут была
створана царкоўная служба Ефрасінні Полацкай, намаляваны яе абраз. Да 1187 было напісана «Жыціе Ефрасінні
Полацкай».
Сама Ефрасіння стварала і, магчыма,
запісвала малітвы і дыдактычныя пропаведзі. Сярод суайчыннікаў прападобная была
вядомая як справядлівы суддзя, дарадчыца і міратворца.
У сталым узросце Ефрасіння адправілася ў
паломніцтва ў Ерусалім (у красавіку 1167 г.). Там яна атрымала аўдыенцыю ў
патрыярха Лукі. У Ерусаліме Ефрасіння, знясіленая доўгім падарожжам, захварэла
і памерла.
Пахаваная вялікая беларуская асветніца
была ў манастыры св. Феадосія, недалёка ад Ерусаліма. У 1187 г. святая была перапахаваная ў Фядосьевай пячоры Кіева-Пячэрскай лаўры.
Толькі ў 1910 годзе мошчы прападобнай былі прывезены ў Полацк.